5. Internet en privacy

Op internet kunnen we bijna alles vinden: naar welke school je gaat, hoe je ouders of andere familieleden heten, of je verkering hebt, hoe oud je bent, je adres en telefoonnummer, je e-mail en ga zo maar door.

Misschien van jou niet alles, maar het is vaak meer dan je denkt. Slimme sites kunnen gegevens aan elkaar koppelen en komen zo dingen over jou te weten die je liever voor jezelf houdt.

Opdracht 1:

Krijg jij weleens berichten in je mailbox of op Social Media waarvan je je afvraagt hoe de afzender aan jouw gegevens is gekomen? Of ben je op een andere manier in aanraking gekomen met internetacties die jouw privacy aangaan? Heb je hier iets tegen gedaan en waarom wel / niet? Hoe dan?

Vertel jouw voorbeeld aan je groepsgenoten.

Opdracht 2:

Wat doet de EU aan bescherming van privacygegevens van mensen?

Zoek per groepslid twee voorbeelden van hoe de Europese Unie privacy van internetgebruikers beschermt en omschrijf kort die voorbeelden. Deel jouw voorbeelden met je groepsleden.

Gebruik hiervoor de informatiebronnen op deze webkwestie.

Kies met je groep in totaal drie voorbeelden die jullie het duidelijkst/belangrijkst vinden. Noteer deze en houd deze apart om later te gebruiken.

Opdracht 3:

Stel je voor dat jullie groep een commissie in Europa is die overtuigende argumenten moet bedenken om geld vrij te maken om jouw onderwerp te bestrijden in Europa.

Ieder groepslid bedenkt minimaal twee sterke argumenten waarom ‘Online veiligheid en privacy’een belangrijk onderwerp is waar de EU geld aan moet besteden. Vertel de andere groepsleden je argumenten. Elke groep maakt daarna een overzicht van alle argumenten die jullie goed vinden. De drie sterkste argumenten schrijf je op een kaartje.

Eindopdracht (huiswerk):

Ieder groepslid maakt 1 á 2 slide(s) voor de PowerPoint. Verdeel zelf wie wat behandelt. In de PowerPoint zit in elk geval:

    • één praktijkvoorbeeld dat betrekking heeft op jullie onderwerp

    • drie feiten, weetjes en (Europese) voorbeelden over jullie onderwerp

    • twee stellingen over jouw onderwerp waarover later in de klas eventueel gedebatteerd kan worden

Zorg ervoor dat jullie de twee stellingen bij de hand hebben tijdens de gastles.

Bij werkwijze vind je meer informatie over het maken van de PowerPoint en kun je de voorbeeld PowerPoint downloaden.