EU Back To School

webquest - webkwestie

Deze webkwestie is ontwikkeld om leerlingen kennis te laten maken met zaken die op Europees niveau worden besproken of worden vastgesteld.

De studiebelasting van EU Back to School omvat twee lesuren op school, maximaal twee uur huiswerk.

Gezien de opdrachten en de aard van het huiswerk (een presentatie maken) dient er geruime tijd te zitten tussen de twee lesuren op school.

De opzet van het lesprogramma stellen wij als volgt voor:

Les 1 – Introductie

        • Intro / 10 minuten

        • Korte introductie van EU Back to School

        • Korte uitleg programma (lessen + gastles)

        • Korte uitleg webkwestie

Voorbereiding / 10 minuten

        • De leerlingen vormen (evt. op aansturen van docent) ongeveer even grote groepen

        • De onderwerpen worden verdeeld over deze groepen

Aan de slag / 30 minuten

        • De groepen gaan de opdrachten van de Webkwestie maken

Huiswerkopdracht

        • Het maken van de Webkwestie-opdrachten

        • Het maken van de eigen slides en kaartjes voor de PowerPoint presentatie

Voorbereiding voor de docent:

Om tijdens de eerste les toelichting te kunnen geven op de webkwestie is een internettoegang noodzakelijk.

Wij adviseren om beschikbare PC’s op uw school te reserveren zodat de leerlingen in groepjes meteen aan de slag kunnen met de webkwestie.

Les 2 – Presentaties

        • Intro / 5 à 10 minuten

        • Klaarzetten / voorbereiden presentaties

Aan de slag / 40 minuten

        • Iedere groep geeft zijn eigen presentatie

        • Na iedere presentatie hebben klasgenoten en docent kort (!) de tijd om vragen te stellen aan de presenterende groep

Les 3 - Gastles

Probeer een EU-politicus naar uw school te halen voor een gastles. Op deze website staan alle EU-politici met het e-mailadres.

U kunt ook via het ministerie van Buitenlandse Zaken een aanvraag doen voor een gastdocent.

Komt er een politicus of ambtenaar naar uw school. De gastles kan er dan als volgt uitzien:

    • Introductie van de gastdocent

    • PowerPoint presentatie van de gastdocent

    • Dialoog op basis van stellingen

    • Afsluiting:

    • Bekend maken winnende presentatie. Gelegenheid voor het stellen van vragen aan de gastdocent.

Dialoog en stellingen

De leerlingen hebben bij het doorlopen van de webkwestie stellingen voorbereid. Bij het voeren van een goede inhoudelijke dialoog kunnen stellingen helpen. Wij vragen u erop toe te zien dat deze stellingen voorhanden zijn.