EU Back To School
webquest - webkwestie
Deze webkwestie is ontwikkeld om leerlingen kennis te laten maken met zaken die op Europees niveau worden besproken of worden vastgesteld.
De studiebelasting van EU Back to School omvat twee lesuren op school, maximaal twee uur huiswerk.
Gezien de opdrachten en de aard van het huiswerk (een presentatie maken) dient er geruime tijd te zitten tussen de twee lesuren op school.
De opzet van het lesprogramma stellen wij als volgt voor:
Les 1 – Introductie
Intro / 10 minuten
Korte introductie van EU Back to School
Korte uitleg programma (lessen + gastles)
Korte uitleg webkwestie
Voorbereiding / 10 minuten
De leerlingen vormen (evt. op aansturen van docent) ongeveer even grote groepen
De onderwerpen worden verdeeld over deze groepen
Aan de slag / 30 minuten
De groepen gaan de opdrachten van de Webkwestie maken
Huiswerkopdracht
Het maken van de Webkwestie-opdrachten
Het maken van de eigen slides en kaartjes voor de PowerPoint presentatie
Voorbereiding voor de docent:
Om tijdens de eerste les toelichting te kunnen geven op de webkwestie is een internettoegang noodzakelijk.
Wij adviseren om beschikbare PC’s op uw school te reserveren zodat de leerlingen in groepjes meteen aan de slag kunnen met de webkwestie.
Les 2 – Presentaties
Intro / 5 à 10 minuten
Klaarzetten / voorbereiden presentaties
Aan de slag / 40 minuten
Iedere groep geeft zijn eigen presentatie
Na iedere presentatie hebben klasgenoten en docent kort (!) de tijd om vragen te stellen aan de presenterende groep
Les 3 - Gastles
Probeer een EU-politicus naar uw school te halen voor een gastles. Op deze website staan alle EU-politici met het e-mailadres.
U kunt ook via het ministerie van Buitenlandse Zaken een aanvraag doen voor een gastdocent.
Komt er een politicus of ambtenaar naar uw school. De gastles kan er dan als volgt uitzien:
Introductie van de gastdocent
PowerPoint presentatie van de gastdocent
Dialoog op basis van stellingen
Afsluiting:
Bekend maken winnende presentatie. Gelegenheid voor het stellen van vragen aan de gastdocent.
Dialoog en stellingen
De leerlingen hebben bij het doorlopen van de webkwestie stellingen voorbereid. Bij het voeren van een goede inhoudelijke dialoog kunnen stellingen helpen. Wij vragen u erop toe te zien dat deze stellingen voorhanden zijn.